A legjobb 7+3 tanulási tipp és módszer

A folyamatos biflázás nem hatékony. A munka világában több kifejlesztett módszer is van, hogy hogyan őrizzük meg hatékonyságunkat, éberségünket. Ezeket a munka/tanulási módszereket mi is átvehetjük!

Lássuk be a hatékony munka és tanulás hasonló módszereket kíván. bármelyiket is válasszuk, vagy maradjunk a hagyományos nekiülök és megcsinálom módszernél is, 7 tippünk garantált hatékonyságot ígér.

Íme három módszer és 7 tipp, ami segíthet több órán át hatékonynak maradni:

15 perc szünet: Ha számítógép előtt, vagy ülve dolgozik/tanul, akkor minden órában fel kell állnia az asztaltól. A 15 perces szünet az szent, kettőt kell beiktatnia a napjába, egyet délelőtt, egyet pedig délután. Javasolt a séta,  az olvasás, firkálgatás vagy egy meditációs gyakorlat. Tipp: délután háromkor vagyunk a legkevésbé hatékonyak, így érdemes ekkorra időzíteni a délutáni pihenőt.  

Pomodoro: Egy pomodoro 25 perc munka és 5 perc pihenés, négy ilyen szakasz után jöhet egy nagyobb, 15-10 perces szünet. Minden pomodoro után jelölje X-szel, hogy mennyit haladt és azt is, hányszor lett volna kedve halogatni.

90 percek: Ossza fel a napját másfél órás szakaszokra, és mindegyikhez rendeljen egy feladatot. 90 perc után jöhet a pihenés. Ennek a felosztásnak az az alapja, hogy az agyunk 90-120 percnél tovább nem tud folyamatosan figyelni, vagyis másfél-két óra után mindenképpen szükségünk van egy kis szünetre. Ez valahol logikus, hiszen az ultradián ritmus nemcsak az alvás alatt érvényesül. De mi is ez? Ultradián ritmusnak hívjuk a 24 órás ciklusnál rövidebb belső ritmusokat, és a 90 perces aktív szakaszokat 20 perces pihenés követi.

Ha ezeket a módszereket még ráadásul az alábbi ötletekkel is párosítja, biztos, hogy hatékonyabban és gyorsabban végez a tananyaggal. És akkor lássuk a tanulákönyyítő tippeket:

1. Alakítson ki egy tanulási menetrendet.

Írja be a naptárjába, hogy mely napokon és mikor akar tanulni, felkészülni a tanfolyam, képzés következő órájára, vizsgára stb. Ezeket az alkalmakat tartsa is be. Ha nagyobb anyagot kell megtanulnia, akkor akár le is bonthatja a feladatokat: pl szavak magolása, feladatsor kitöltése stb. Akkor is ha nem igazán produktív a tanulás, nem érzi azt hogy jól menne, tartsa magát a menetrendhez.

2. Szellőztesse ki a fejét

Ha tényleg nem megy. Álljon fel és menjen el egy 10 perces sétára, ha lehet a szabad levegőn. Utána könnyebb folytatni.

3. Találjon magának kis-célokat

A fő cél persze a tanfolyam elvégzése, de nem rossz eredmény már az sem, ha sikerül felkészülni a következő órára, megtanulni x szót, angolul olvasni egy cikket, xlsben alkalmazni a tanultakat a munkahelyen stb. Ezeket a kis eredményeket is érdemes "megünnepelni", emlékeztetni magunkat, hogy ezt már a tanfolyamnak köszönhetjük.

4. Találja meg, hogy Önt mi motiválja

Esetleg egy új állás reménye, vagy előléptetés, hogy Ön készíthessen sjátkezű ajándékot, vagy csak egyszerűen az, hogy a szomszédnak már sikerült, akkor nekem is fog? Akármi is hajtja előre, emlékeztesse magát a céljára.

Keressen magának külső motivációt is:az iskola, osztály facebook csoportján meg lehet beszélni a kérdéseket, motivál, ha látja, hogy más már hol tart. Ugyan ez igaz a szabadúszó, otthonról végzett munkákra is. Keresse meg az online szakmai közösséget, segít, ha a gondokat meg lehet beszélni, vagy látom, hogy más miket csinál.

5. Ne az óra/prezentáció előtti nap essen pánikba és nézze át az anyagot

Próbáljon minden nap egy kicsit tanulni, ha csak 10 perc ebédidőben, vagy lefekvés előtt, akkor annyi. Az óra/prenetáció előtt pedig már csak át kell futni az anyagot.

6. Ha online, e-learning, vagy távoktatás formában tanul, ne ússzon el az anyaggal.

Minden héten jelöljön ki egy napot, amikor az "óra" van. És ne linkeskedje el, mert sajnos felgyűlik az anyag és behozhatatlan lesz.

7. Még a bagoly típusú emberek is jobban tanulnak, emlékeznek reggel.

Ha nem szentségtörés a vizsga, prezentáció előtt keljen fel reggel korán és készüljön egy picit, fussa át az anyagot. Ha utána még tud is egy kicsit pihenni az anyag jobban megragad.